DISKUSSIONERNA FORTSÄTTER I SOCIALAMEDIER

POLITISK SITUATION / Permalink / 0
Vad är det som händer bland oss människor i tider som dessa? Loggade in på Facebook under morgonen för att gotta mig i folks meningsfulla samt meningslösa uppdateringar (båda är roande). Just nu är det så många svenskar som ger sig på andra svenskar som reagerar på situationen med hat och oro. I krissituationer ragerar människor annorlunda, så kommer vi alltid att fungera. Ibland hade man hoppats på att alla stog eniga så det blev lätt för politikerna att agera därefter, men så lätt ska vi inte ha det!
 
Många vill idag stänga ner gränser för att skydda oss mot att terrorism kan ta sig in den vägen (jag klandrar dom inte i dagens läge). Självklart växer extrimister upp som små svampar  även i vårat svenska samhällen "alla kommer inte med flyktingvågen från Syrien och diverse länder". Men med gårdagens gripande av den man som planerat terrordåd här i Sverige greps på just ett asylboende. Många ifrågesätter hur stor koll vi egentligen har när han i 3 veckors tid kunnat röra sig fritt? Hur stor koll har man egentligen på migrationsverken och på asylboendena när sådana person kan ta sig in och bosätta sig. En annan del av oss hurrar polisens snabba insats kring gripandet. Jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på i den frågan. En del av mig säger: att det var bra jobbat av polisen. En annan del av mig säger: 3 veckor, vad som helst hade kunnat hända under den tiden.
 
Jag känner personligen att vi omöjligt kan ha koll på allt och alla och vad dom har i görningen. Det skrämmer mig en del att vem som helst kan ta sig in i vårat trygga, fria och öppna land med avsikt att förgöra och skada. Helst önskar jag att man slapp vara så misstänksam mot människor (människor som inte har någon avsikt att förgöra och skada), men idag känner sig ingen riktigt säker. Jag tror ingen riktigt känner att polisen, politiker eller någon annan kommer eller kan ha så stenhård koll. Men jag kan ha fel!
 
Det här med stängda gränser, vad tycker jag egentligen om det? Personligen tycker jag stängda gränser under så lång tid som det behövs är att föredra i dessa oroliga tider. Om det är en liten bit på vägen för att folk ska känna sig "mer" trygga så tycker jag man ska lyssna till folket. En annan del av mig tycker det är förjävligt att ens behöva känna på de sättet eftersom vi i Sverige alltid hjälpt utsatta människor med frihet och trygghet i vårat öppna samhälle. Men hur naiva och öppna ska man vara när man står under hot? Resten av europa verkar har förstått det Sverige inte förstått. Kanske är vi så naiva pga. att vi alltid varit trygga och aldrig behövt trycka på den röda knappen? Men vad vet jag, jag kan ha fel här med.
 
Mina frågeställningar kring gränskontroller har fått folk att helt plötsligt tro att jag är Sverigedemokrat. Helt galet hur vi pajkastar varandra i dessa tider. Alla som känner mig vet att jag är allt annat än Sverigedemokrat. Förlovad med en muslim, äter inte griskött, tycker att koranen är mer kärleksfull än bibeln, uppvuxen i Bredäng med 90% muslimska vänner, jag var den i Norrtälje som startade iden att samla ihop pengar till flyktingar på Folkets Hus .. ah listan kan göras lång. Mina frågeställningar handlar inte om att inte hjälpa människor i omvärlden, utan att jag tycker man ska tänka på Sveriges säkerhet. Är öppna gränser en väg in för extremister utifrån så tycker jag man ska göra något åt saken! Om man är Sverigedemokrat för den sakens skull så är det många i det här avlånga landet som har mycket att lära. 
 
Men nu släpper jag det för ett tag !
Till top